direkt zum Inhalt springen

direkt zum Hauptnavigationsmenü

Sie sind hier

TU Berlin

Page Content

Possible thesis topics

We offer the supervision of bachelor and master theses in the subject areas which we also teach. A special focus is on the development (programming!) and use (conceptual!) of multi-agent simulations in traffic. Therefore theses usually contain a programming and/or analysis component.

Unfortunately, the attempt to provide a list of open topics has not worked very well in recent years, but we will try again. If you are interested in one of the offered topics, please get in touch with the contact person mentioned in the description. If you don't find any topics of interest on this page, you can also draw inspiration form our working papers listed here (among which are also some student papers) and and contact us via e-mail at .

We also supervise theses in cooperation with other research institutions or industrial companies interested in research.

You are also welcome to contact us with your own topic suggestions; simply contact a member of the department you may already know from a course, or Prof. Nagel directly.

Abschlussarbeiten Übersicht

Das Fachgebiet "Verkehrssystemplanung und Verkehrstelematik" bietet zur Zeit folgende Themen für mögliche Abschlussarbeiten an.

Abschlussarbeiten am FG Verkehrssystemplanung und Verkehrstelematik

Systematic evaluation of scaling in MATSim

For computational efficiency reasons, MATSim scenarios are often run with sampled populations, i.e. a randomly chosen subset of the whole population of the study region. It is clear that network capacities need to be adjusted accordingly, such that congestion patterns remain the same also in case a sampled population is used. more to: Systematic evaluation of scaling in MATSim

Bachelor-/Masterarbeit: ÖPNV-Taktausdünnung und -verdichtung bei fixen Aktivitätsbeginn- und endzeiten

Ziel dieser Abschlussarbeit ist es Studien zu recherchieren, die helfen Aktivitäten mit festen, nicht zu verpassenden, Startzeiten festzulegen und in einem existierenden MATSim-Szenario entsprechende Aktivitätentypen einzusetzen. Im Anschluss können die Effekte einer Taktverdichtung oder Taktausdünnung im ÖPNV simuliert und bewertet werden – auch im Vergleich zum existierenden MATSim-Szenario ohne feste Aktivitätenstartzeiten. more to: Bachelor-/Masterarbeit: ÖPNV-Taktausdünnung und -verdichtung bei fixen Aktivitätsbeginn- und endzeiten

Zusatzinformationen / Extras

Quick Access:

Schnellnavigation zur Seite über Nummerneingabe

Auxiliary Functions